به گزارش پایگاه خبری حیات به نقل از فارس، بازار جهانی هنر در سال ۲۰۲۴ تحت فشار بحرانهای اقتصادی و ژئوپولیتیکی ۱۲ درصد کوچکتر شد. گزارش آرت بازل و UBS نشان میدهد حراج آثار بالای ۱۰ میلیون دلار ۳۹ درصد کاهش یافته است.
بحرانهای اقتصادی پیشتر نیز هنر را متأثر کردهاند.
در سال ۲۰۰۸، بازار هنر ۳۰ درصد افت کرد و در سال ۲۰۲۰، همهگیری کووید-۱۹ فروش را ۲۲ درصد کاهش داد.
بااینحال، هنر همواره پس از بحرانها با نوآوری احیا شده است.
گالریهای با گردش مالی بالای ۱۰ میلیون دلار ۹ درصد کاهش فروش داشتند.
کلر مکاندر، اقتصاددان گزارش، میگوید: «عدم اطمینان، عرضه آثار را کاهش داد.» اما حضور آثار هنرمندان زن در گالریها به ۴۱ درصد رسید که نشاندهنده نقش تنوع در تابآوری بازار است.
نظریه اقتصاد خلاق جان هاوکینز (۲۰۰۱) هنر را محرک رشد اقتصادی میداند.
گزارش یونسکو (۲۰۱۵) تأیید میکند که صنایع خلاق در سال ۲۰۱۳، ۲.۲۵ تریلیون دلار درآمد و ۲۹.۵ میلیون شغل ایجاد کردند.
حمایت از هنر میتواند اقتصاد و اجتماع را پویا کند.
رابرت شیلر نظریه پرداز در کتاب روح حیوانی استدلال میکند که در بحران، سرمایهگذاری در هنر کاهش مییابد، زیرا منابع به بخشهای ضروری هدایت میشوند.
اما دیوید تراسبی نظریه پرداز فرهنگ در کتاب اقتصاد و فرهنگ مینویسد: «سرمایهگذاری در فرهنگ، بازده اقتصادی و اجتماعی بلندمدت دارد و در دوران بحران، پایداری فرهنگی و اقتصادی را تقویت میکند.
گزارش یونسکو در سال ۲۰۲۲ پیشنهاد میدهد که با ایجاد مراکز نوآوری خلاق، آموزش هنرمندان، و مشوقهای مالی مانند معافیتهای مالیاتی، بازار هنر احیا شود. موفقیت شهرهای خلاق در جهان نشاندهنده اثربخشی این راهکارهاست.
انتهای پیام/
نظر شما